Nordfrakt

När jag var yngre åkte jag ofta på E4:an norrut för att besöka släkten. I slutet av 1980-talet började jag lägga märke till två vita scaniaekipage. Det var ett skåpekipage och ett flakekipage. Bägge ekipage var vita med Scanias trefältiga blå originalstripe som dekoration. Utrustade med wildbars och michelingubbar. På kapellet till flakekipaget fanns reklam för Nokia-Mobira. I takskylten stod det ”Nordfrakt AB” och ”Stockholm – Luleå”. Det handlade alltså om riktiga långtradare. Att flakekipaget dessutom hade ett rejält maffigt v8-ljud gjorde inte att jag blev mindre imponerad.
Strömbergs Bil, Kalix 1991
I samband med konkursen i ABASPA, övertog Nordfrakt i Luleå AB ett antal av deras ekipage och satte in dessa i sin trafik mellan Luleå och Stockholm. Man investerar även i ett helt nytt ekipage (NBL052), som kan ses på bild här. Detta ekipage har förutom reklam för Nordfrakt AB, även reklam för speditören Nordprotekt i Umeå. Det fanns således flera anledningar att hålla utkik efter Nordfrakt på vägarna. Flakekipaget försvann. Det tillkom dock ett annat flakekipage kort innan konkursen.

NBL052 Strömbergs Bil, Kalix 1991

I december 1986 bildas Chambon AB (556293-7077) av en leverantör av lagerbolag. I april 1987 byter bolaget ägare, säte, adress och firmanamn. Det ny firmanamnet blir Nordfrakt i Luleå AB. På samma adress i Luleå finns sedan 1986 Andersson & Lehtonen Åkeri AB (556272-7817). Detta bolag verkar samtidigt med Nordfrakt och har ungefär samma styrelsesammansättning. Jag vet inte så mycket om detta bolag, annat än att det går i konkurs 1990 och då hade haft en ofullständig styrelse sedan 1988. Även Nordfrakt i Luleå AB går i konkurs 1990. Lastbilarna står efter konkursen uppställda hos Strömbergs Bil i Kalix, innan de försvinner åt olika håll.

Strömbergs Bil, kalix 1991
Inte heller av Nordfrakts bilar lyckades jag få bättre bilder, än de ovan visade. Jag minns att jag hade ett utmärkt tillfälle att fotografera några av ekipagen på parkeringen till Elmia i Jönköping. Det var i samband med den regelbundna lastbilsmässan. Jag missade dock tillfället att fotografer, då jag var trött efter en heldag på mässan. Det grämer mig fortfarande. På något vis räknar man med att företag skall finnas för alltid och att fler tillfällen skall uppstå. De missade tillfällena att dokumentera ABASPA och Nordfrakt gjorde att jag fick söka nya vägar för att stilla min nyfikenhet. Jag började beställa information från Paten- & Registeringsverkets bolagsavdelning. Det som numera går under namnet Bolagsverket. Det gör att jag numera har årsredovisningar och historiska registreringsbevis för både ABASPA och Nordfrakt. Det är spännande läsning. Mitt intresse har även övergått i ett allmänt intresse för företagsekonomi, vilket har inneburit att beställningarna hos bolagsverket ibland har duggat tätt. Men det är en annan historia.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *